Skip to content

"Aandacht besteden aan je cliënten, zodat zij zich gehoord en gezien voelen. Dat is mijn drive."

Met ruim dertien jaar ervaring in de thuiszorg, waarvan zes jaar bij Groenoord Zorgt, is Will de Roode (58) voor zowel cliënten als medewerkers een rots in de branding. We spraken Will over haar werk als zorgambassadeur.

"Ik ga dagelijks de weg op om nieuwe cliënten te bezoeken. Ja, ik kan niet ongezien op pad", vertelt de goedlachse Will, wijzend op de nieuwe lease-auto met opvallende print, passend bij de missie van Groenoord Zorgt. De geboren en geto-gen Katwijkse is getrouwd met Piet en heeft drie kinderen en vier kleinkinderen. "Na school heb ik eerst in een viswinkel gewerkt tot mijn eerste kind werd geboren. Later heb ik nog in een kantine van een bedrijf gewerkt. Daar deed ik ook schoon-maakwerk. Na ruim dertien jaar vond ik het wel tijd voor wat anders. Toen ben ik in de zorg geko-men. Dat was een bewuste keuze. Ik wilde 'zorgen' en een toevoeging kunnen zijn voor anderen. Ik startte toen bij een Katwijkse thuiszorgorganisatie en daarna bij TSN, een landelijke thuiszorgorga-nisatie. Die organisatie werd later overgenomen door Groenoord Zorgt. Daar kwam ik als thuishulp en heb enkele jaren bij cliënten aan huis gewerkt. Als aanvulling op het werk deed ik ook intake-gesprekken bij nieuwe cliënten. Heel leuk om te doen, je leert de mensen dan goed kennen. Omdat het huishoudelijke werk op een gegeven moment voor mij fysiek te zwaar werd, kreeg ik de mogelijk om als zorgambassadeur te werken.

Momenteel werk ik in de Duin- en Bollenstreek, Voorschoten en Wassenaar. En mijn collega Ida is zorgambassadeur voor de regio Leiden, Leiderdorp, Alphen aan den Rijn, Leidschendam- Voorburg en Den Haag. Eind dit jaar breidt ons werkgebied uit en krijgen we nog twee zorgam-bassadeurs in ons team. Ons takenpakket bestaat niet alleen uit de intakegesprekken bij nieuwe cliënten, ook klachtenafhandeling en het verbe-teren van de kwaliteit is onderdeel van ons taken-pakket. En in de ochtenden ondersteunen we de planning opkantoor. Daarnaast zijn we als ambassadeur betrokken bij de sollicitaties van nieuwe thuishulp medewerkers. Daarbij letten we met name op de motivatie en het sociale aspect. Als je echt voor het schoonmaak-werk komt, moet je hier niet komen solliciteren. Het is veel meer dan alleen schoonmaakwerk. Het is mensenwerk.

Als ambassadeur begeleid ik ook nieuwe mede-werkers tijdens hun eerste werkdagen. Met mijn kennis probeer ik ze zo goed mogelijk te wegwijs te maken, hen te leren hoe ze het beste met de huishoudelijke taken om kunnen gaan. Overigens leer ik zelf ook elke dag nog. Geen dag is namelijk hetzelfde. Je moet flexibel zijn en kunnen omgaan met verschillende situaties. Ik sta er dan altijd voor open om verder te leren en me te blijven ontwikke-len. We volgen regelmatig cursussen en trainingen. Binnenkort ben ik bij een training over eenzaam-heid, die door een van de gemeentes wordt ge-organiseerd. Eenzaamheid is een actueel thema, waar we als Groenoord Zorgt, zo goed mogelijk op proberen in te spelen. Door een luisterend oor te bieden, aandacht te besteden aan je cliënten, zodat zij zich gehoord en gezien voelen. Ja, dat is mijn drive. Het leukste aan mijn werk vind ik daar-om ook het contact met de mensen.

De verhalen achter een cliënt of medewerker zijn vaak heel bijzonder. Zeker bij de oudere generatie cliënten krijgen we vaak mooie verhalen over vroeger, of over hun hobbies. Zo belde één van onze cliënten me vorige week, een mevrouw van 83 jaar, met de vraag of ze het telefoonnummer van een invalhulp mocht hebben. Ik kon natuurlijk niet het telefoonnummer geven vanwege de privacy, dus ik heb de hulp een mailtje gestuurd. Mevrouw gaf aan dat de hulp heel goed piano kan spelen en ze vertelde me dat ze zelf van zingen houdt, dat is haar passie. Ze wilde de hulp daarom vragen om haar te begeleiden op de piano. Prachtig toch?"